Stillsam vecka

Hela förra veckan fick Evve stå stilla, igen...
 
Jag ville inte stressa med något då jag hade mitt kalas att förbereda.
 
Men hon var nog glad för det ändå.
Gosade med henne i hagen lite.
 
Men igår så fick hon komma igång igen.
Longerade henne med sadel då tanken är att jag ska börja rida denna veckan.
Allt gick bra till en början.
Spände in henne efter uppvärmning.
Blev rädd för nåt precis när jag fäst inspänningarna så hon snubblade över bakbenen när hon skyggade till och satte sig bokstavligen talat på baken.
Hon drog sig inte i munnen vad jag såg.
Men sen var det cirkus.
Hon skyggade varje gång hon kom på volten närmst hinderna.
Varje gång. Och varje gång skulle hon springa rakt över mig helst.
Fick markera gång på gång med pisken att jag inte accepterade det.
Hon gav sig inte och fortsatte vara rädd. 
Jag fick ta av henne inspänningarna då dom bara gjorde skada nu när hon var så rädd.
Hon fick springa och rusa av sig på liten volt på stor volt ja hur som helst.
Jag blev smått irriterad på henne..
Tillslut blev hon trött på rusandet och att jag var arg på henne så då lugnade hon sig. Men det tog tid. Allt tog mer än dubbelt så lång tid än jag tänkt...
Berömde alla fall henne när hon äntligen lugnat sig.
Hon var genomsvett och anfådd.... Fick klä in henne varmt sen.
 
Idag gjorde jag samma sak. ANnars var tanken att jag skulle hoppat upp. Men ville förvissa mig om att hon var snäll.
Trodde aldrig hon skulle gå att ta i hagen. Brukar inte gå direkt om vi bråkat över nåt.
Men hon kom med en gång. Jag sträckte fram grimman och ja, hon stack nästan in huvudet själv. Jag blev så glad.
 
Tog ut henne på ridbanan. Märkte att hon var helt fokuserad på mig. Reagerade så fort jag sa till henne om jag tyckte att hon tex gick för fort.
Longeringen gick utmärkt. Lugn hela tiden. FLyttade sig utåt när jag bad om det. Inget rusande vid det farliga stället på volten.
Spände in henne och hon gick fint.
Galopperade lite grann och det gick med bra.
ALlt gick som planerat idag. 
Blir nog antagligen att jag rider henne i morgon!
 
Såg föresten en jäkligt äcklig skabbräv på uppfarten till stallet. Stod en stud och stirrade arg på mig innan han skuttade in i skogen.
Halva räven var totalt skabbig.
Kanske var den som hon blev rädd för igår.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0