Trillade av idag.................. Nästan....

Inte direkt lagt upp nån plan på hur jag ska träna Evve nu.
Borde jag kanske göra..... Så mycket annat just nu, som vanligt. Huvudsaken är alla fall att hon får motion. Ska alla fall lägga upp veckoschema sen, månad för månad, sen får vi se om det går att följa beroende på väder och väglag och vad man nu planerat att göra. Men idag fick det bli en tur i skogen.
 
Red Gravebodavägen och in i skogen där innan Stenudden. Hon är hur lugn och fin som helst. Vi hade jobbgat hela sträckan dit i friskt tempo utan bekymmer eller bråk.
Så plötsligt utan att jag hinner reagera kastar hon sig nästan 180 grader åt höger. Med tanke på dragningskraften och farten (tack och lov inte full galopp... finns en annledning att jag aldrig gör det..................) så vill min kropp gärna fortsätta framåt! Det var på vippen att jag trillade av.
Mitt balanssinne måste nog vara på topp när det gäller ridning. Alla fall på Evve. Hade hon inte hållt på som hon gör ibland eller dessa gånger hon stannat pga vår osäkerhet på hinder så hade jag flugit som en vante!!!
Givitvis blev jag lite rädd men var glad att jag satt kvar.
 
Evve var dock skräckslagen. Något hade skrämt vettet av henne. Hon skakade och frustade. Hörde tydligt hennes hjärtslag. Hon har aldrig gjort så här förr. JO en gång med vagn....... När hon var ett år.
Jag fick inte fram henne. Hon ville bara sticka där ifrån. Hon var så rädd. Tillslut fick jag hoppa av. Knappt så jag kunde leda henne ens. Så rädd var hon. Nästan så hon inte ens ville lita på mig! Men hon gick spänt framåt.
 
Försökte komma fram till vad det var som skrämt henne. Såg att där var nyplanterat samt att plantorna var sprutade. Såg även att det såg lite bökat ut. Det var inte från den där maskinen som gör så man kan plantera (kommer inte på vad den heter nu). Möjligt att den alldeles precis hade varit grisar där. Jag hörde aldrig något men man vet aldrig. Vi har ridit där det varit grisar förr utan bekymmer. Men hade dom varit där precis så...
Sen var hon rädd för ALLT resten av rundan. Så som hon var i vintras (fast då var hon bara knäpp). Allt var farligt, särskillt stenar. Även rädd för älgatornet på vägen upp till stallet.
 
Nu vet jag inte när jag ska ut i skogen näst men hoppas inte hon är rädd då. Nu ska vi se om det går att lägga in en bild. I så fall är den från skogen där hon blev rädd. Jag försöker övertyga henne att gå. Kolla näsborrarna :-)
 
((kan medela att det tog ca 30 min att ladda upp denna bild))
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0