Om djurparker igen

Just tittat på Kalla fakta på 4:an.
Det är ju synd att dom inte kan vara ärliga och berätta med en gång vad som skett med djuren.
Antagligen för att inte visa en negativ bild om hur det faktiskt fungerar på en djurpark.
 
Det jag skrev igår var väl en form av djurplågare även om det lilla djuret troligt vis ändå hade avlivats även om en veterinär fått kika på det. Istället blev det ett antal slag mot huvudet med den bredaste gren som kunde hittas.
 
Men det här med att djur tas bort, det är helt normalt i djurparker och så är det på dom flesta.
 
Ett exempel är alla djurungar som föds. Var tar alla dom vägen???
Giviet vis görs det försök att sälja dom till andra djurparker i första hand men det är inte alltid det finns behov för ett visst djur. Inte någonstans i världen just då.
Då får dessa avlivas när det är dags att skiljas från sin mor.
Detta uppmärksammades för övrigt för ett antal år den i tidningar.
 
Angående om vi bör ha djur i djurpark. 
Ja det tycker jag att vi bör ha. Djurparker fungerar som genbanker. Det finns noga genomarbetade program som sträcker sig över hela världen. Genom dessa kontakter förmedlas sen alla djur. Om det finns intressen om ett särskillt djur, om någon park behöver bli av med ett djur osv.
Det finns noga dokumenterat var och vilka djur som finns överallt.
 
Detta skrev jag dessutom ett specialarbeta om i skolan.... Specialarbete var det största arbetet man hade i sista årskurs på gymnasiet. Jag fick VG på det.
Dessa speciella organisationer heter EEP och EAZA. Det är även dessa som har bestämt vilka prover osv som ska tas på alla djur innan dom skickas, karenstider osv.
 
Jag tycker detta är intressant men ändå lite tråkigt. Självklart blir detta en sne bild av djurparker. Och ännu mer när det inte talas sanning.
Jag har frågat rätt ut om det var sant att djuren avlivades och då fick jag ett ja till svar och visst, jag kan ha förståelse för det MEN det är ju fruktansvärt tråkigt att man ska behöva avvliva ett friskt djur för att det inte finns plats för det.
Men det är så det gör.
Man hade inte avlivat det om det inte funnits fler djur av samma art på nån annan genbank (djurpark).
 
Min dröm är fortfarande att få jobba på en djurpark!
 
Frågor?
Tankar?
Åsikter?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0