Jäklar vad arg hon var

Igår var det äntligen dressyrträning igen efter vi stod över förra gången pga svullet ömt ben.

När Jessica L och Nico kom så slickade Evve öronen om han kom för nära. 6 meter räckte. Hon var arg och jag kände att hon ville gå till attack.
Det var jättejobbigt. Tillslut räckte Jessica M mig ett spö och nästa gång hon började tjura ihop daskade jag till henne sen skärpte hon sig faktiskt rätt bra.

Vad gjorde vi igår då??
Jo vi övade mycket på volter, att vi skulle kunna rida en vilt på 15 meter i diameter. Den skulle vara rund, din och propotinerlig. Hehe, inte lätt. Jag är kass på ögonmått så jag bad Birgitta visa exakt. Jag kunde då ta ut vissa punkter och sen gick det med bra.
Detta övade vi på i trav. Skulle även flytta dom lite utåt med innerskänkeln, men jag hade fullt sjå med att forma oss i volten så vi kom rätt då hon var lite hetsig.

Sen skulle vi göra en övning som vi gjort förr som varit rätt svår.
Vi skulle rida in vid C och rida rakt upp till mitten. Där skulle vi om vi kom från vänster rida i vänster öppna till mitten. Sen svänga till vänster och lägga en åttvolt tillbaka över mitten. Där ska ska hästen sen vara rakställt innan man sedan svänger höger i åttvolten.
Tillbaka till mitten och då rida höger öppna mot A och byta varv. Och så rider man på så.

Döm av min förvåning!!! Vi fixade öppnora på en gång!!!!!!!!!!
Jag var lite smått chockad.
MEN, med stora bokstäver. Det blev lite ryckigt sa Birgitta (kände ju jag med) då hon gärna ville veta vad som hände runt om henne.

Sen skulle vi skritta i samlad skritt. Här var jag lite hård i handen men hittade snabbt följsamheten.
Sedan mellanskritt snett igenom. Det gick med bra.

Vi körde även nån övning där vi red en 10 meters volt vid B och när vi kom ut på spåret igen - galopp och sedan bryta av till skritt vid E.
Det skulle vi öva på, från galopp till skritt.
Galoppskänkeln var klockren annars. DOck sparka hon lite. Hade sporrar på en känslig klippt häst. Ska inte ha det nästa gång då hon lyssnade så fint på mina skänklar ändå.

Sen tränade vi på galopp från skritt.
Det gick med hyfsat bra men det stimmade upp henne en hel del.
Så sen när det var dags att trava av henne i låg form var hon så upphetsad så hon ville inte slappna av. Men så fort hon gjorde det fick hon skritta sen var vi klara.

Var ett kul pass fasat hon var arg.

Som sagt inga sporrar näst.

Nu ska jag sticka och ta en tur i skogen med henne!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0