Att förvandla en travhäst till en hopphäst del 1

För tre år sen var jag bedrövad vad det gällde Evve. Hon var nästan nere i premieloppsfarter då jag började så smått tröttna på travet och Evve som då var två år (dom går premielopp som tvååringar, ett slags test, ingen tävling) hade dessutom varit sjuk och lite skadad. Hon fick stå i flera månader. Halva hösten och hela vintern fram till feberuari.
Jag hade annons ute på henne. Tänkte att någon kanske i alla fall ville ha henne som fölsto då hon har den stammen och dom syskon hon har (särskillt en syster).
Men jag fick bara skambud och tur var väl det!!!
För en dag i början av året 2010 fick jag en brilliant idé. Hon skulle kanske gå att sälja som ridhäst om hon blev inriden. Ville ju inte göra mig av med Rosanna.
Lämnade i februari iväg Evve till min arbetskolega Frida i Kyrkhult. Jag vågade inte göra det själv med henne då jag alltid vetat att hon varit lite knepig. Dock körde jag in henne nästan helt själv.................. galning...

Frida sa att allt gick bra, men varje gång jag kom dit och tittade hade hon sina utfall. En sådan häst vågade jag inte sälja.
Så efter mycket funderade fram och tillbaka bestämde jag mig. Jag ville behålla Evve OM jag skulle bli travintresserad igen samt på grund av hennes fina stam.
Tänkte jag kunde ha henne och rida på i skogen och sådant som jag gjort med Rosanna innan. Sen fick det bära eller brista med hennes skeva framben. Blev hon skadad så fick hon bli mamma istället.
Detta är början på Evves förvandling från travhäst till blivande hopphäst :-)
Fortsättning följer. ((även om jag inte riktigt minns allt här efter....))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0