Bett-test

Var bara tvungen att testa pelhambettet för att se hur hon var i galoppen. Hon brukar ju vara stark o kludda med munnen för att få springa fort.
Sist jag hade det på henne var kedjan bar, och när jag tog i henne blev hon lite rädd och spände sig.
Idag satte jag skyddet jag köpte på kedjan så det inte skulle kännas på samma vis.
Bestämde mig att rida om Fridells trots skogstigen var pajjad av maskiner.
Det första jag märkte var att hon var inte lika styrbar.
Höll inte hårt i henne. Hon märkte ju att det var något annorlunda så det tog lite tid innan hon kunde slappna av i nacken. Men hon gjorde det tillslut.
När vi väl kom till stället där det gick att galoppera var de ju totalskillnad. Kunde sitta och hålla henne jättelöst och galoppera lugnt.
Underbart. Lättade lite till i handen men då gick det lite för fort. RÅkade ta lite hårt så det blev nåt märkligt skutt. Verkligen finkänsla i handen och vara försiktig med sådana här bett.
Nästan hemma svängde jag in på en åker och galoppera några varv. Helt underbart. Aldrig kunnat galoppera såhär innan förutom i dressyrpassen med vanligt bett.
Ska bara ha detta bett när jag vet det är mycket galopp i skogen.
Evve verkade nöjd då vi inte brottades :-)
Förstöd stig...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0