Pay & Jump idag

Jaha då var dagen kommen för våran 4:e tävling.
Pay & Jump stod på spel. Himla nervöst för en sådan som jag, men det är ju perfekt att kunna träna sina nerver med dessa tillställningar.
Kl kvart äver 8 på morgonen, efter jag jobbat natt, styrde jag kosan mot Tosthult för att hämta upp en tjej som heter Lina. Där efter körde vi upp till Jessicas föräldras gård och väntade in henne och hennes mamma.
Sen bar det av till Fjälkestads ridklubb som ligger nån mil norr om Kristianstad.
Jag var nervös för Evve var ju lite tokig på förra POJ. Men jag har nytt till ett tre-delat fullcheek nu för att hon inte ska kludda och försöka sticka iväg genom att korva ihop sig med huvudet.
Det verkar fungera riktigt bra, både hemma och borta. Perfekt!
Värmde upp henne länge. Körde rätt mycket trav och en hel del galopp. En del sparkar fick hon till, men slutade när jag blev arg.
På framhoppningen till 60 cm började det ju bra....
Vägrar på oxern. KOmmer inte över. Får sänka skiten. Höll på att skämmas ihjäl.
Vi kom över i vart fall med lite tips från Jessica. SItt still har hon sagt till mig några gånger och det brukar hjälpa. Men vad fasen, jag sitter ju still? ELler?
Höjde upp det sen vi kom över och då hoppade hon den på 60 cm höjden.
Inne på banan på 60 cm sen då... Ja detta finns tyvärr på film.
Det börjar med två oxrar och fortsätter sen till ett plättlätt koppelräck som hon vägrar på. Kom i lite korsgalopp tror jag och höll nog igen henne lite mycket för att försöka rätta till det.
Tvääärnit nr 1.
Hinder nr 4... Tväääärnit nr 2. Vägrar 2 ggr här tror jag. Jag skäms som bara den och vill bara där ifrån och tänker att nej och utgår och stryker.
Men så hoppar hon alla fall på 3:e försöket tack och lov.
En raksträcka till hinder nr 5 för att sedan göra en märklig båge till hinder nr 6 (här kunde man välja att hoppa vattenmatta från och med 70 cm.). Sen efter det skulle man svänga en rätt snäv sväng förbi en pulvermangrav (även den öppen att välja från och med 70 cm.). Här tvärintar hon för hon kikar nog på nedlutningen samt staketet till pulvermangraven samt att det var en vit grind till hindret som stod jämte som vi skulle över. Det har vi inte hoppat förr. Hon vägrade 10 meter innnan hindret. Två tre gånger fick jag be henne om att gå fram. Sen jäklar hoppade hon. Sen gick det undan på dom två sista hinderna. Mot hinder nr 8, förbi en bank (öppen från och med 70), ett hinder på sidan av den och sen rakt fram till sista hindret. Det gick rätt fort, men hon hoppade.
Puh. Det är bra man har peppande människor som såg till at jag skulle starta 80 cm med!!!
Evve fick skritta och ta det lugnt. Var ganska länga till 80 cm.
Men när det var dags så hoppade jag fram några skutt igen för att gardera mig om att hon kunde hoppa 80. Har ju inte gjort det så mycket än.
Hoppade räcket på framhoppningen nån gång och sen oxern som hon vägrade på i 60 några gånger nu utan bekymmer.
Bestämt med full fart på det bara. Det kändes som modellen idag. Med kontroll förståss.
Bad en kolla hur högt det var så jag kunde vara lugn att hon kom över. Ja då låg det på 90 cm. Det har vi ALDRIG hoppat förr. Hon tog det utan bekymmer nu.
Så bara för det var jag inte nervös inne på hoppbanan sen :-)
Vi hade pratat oss samman lite gänget som var där. Jag skulle hålla tempot uppe och vara bestämd i min ridning och inte mesa. Tänka efter hindret, inte innan.... Och sitta helt stilla.
Jessica var med inne på banan.
Nu hade tredje hindret blivit en mur. Det har vi heller aldrig hoppat. Visade hennne den innan start. Hon verkade inte bry sig. Visade även dom andra hinderna hon vägrat på i förra. Brydde sig ej.
Min tur. Satte upp tempot och red an. Rev andra...
Blev förståss lite nervös inför muren, men hon kändes säker plus att Jessica ropa till mig "Sitt still" :-) Hehe.
4 rev hon med men sen gick det bra.
Tog inte några av dom "nyöppnade" hinderna utan tog samma som innan. Nu gick det bra vid graven.
Full speta till näst sista hindret (hade kontroll) för att sedan råka komma i slängtrav mellan nästsista och sista. Jaja. Det gick bra i vart fall.
Jag får vara nöjd. Sista rundan inte en ända tvekan och avhoppen satt där dom skulle! Inga helikopterhopp idag heller!
Underbart!!!
Och så är jag stolt över att ha hoppat 90 också. Men nu skyndar vi långsamt.
Längesen jag hopptränade för Frida. Vi måste slipa lite på våra tekniker. Vi ska även börja träna lite gymnastikhoppning.
Bilder kommer!!! Jag lovar.
Bjuder på en bild på rosetten jag unnade oss. Även om hon rev två gånger så var jag så nöjd med sista rundan så jag ville ha den som ett minne. Annars så skullat vi egenligen inte ha nån!
Den är lila och vit (ser blå/vit ut på bilden).
Jessica hoppade 1 meter samt 1.10 utan bekymmer. Såg så fint ut så. Ett riv i 110 men det var nog ingen fara på torpet.
Hon provade på graven och för första gången banken. Gick med bra!
Här kommer en bild som jag lånar från Jessicas fb. Hoppas det inte gjorde nåt.
Här hoppar vi då alltså 90 cm på framhoppningen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0