På gräs hos Frida

Åkte till Frida för lite hoppträning idag.
Var en evighet sen sist.
 
Trodde jag hade en slö häst idag, men icke.
 
Vi började med att förslka få henne att trampa under sig på tävren genom att leda hennes huvud innåt runt en bom.
Svårare än det låter. Med hjälp av skänkel och ledande tygeltag lyckades vi tillslut ändå nåt så när..
I mellan denna övningen var det även lite travbommar som hon skulle vara lugn och avslappnat över..... Mot slutet var hon det i vart fall.
 
Sen övade vi på att komma i trav, landa i galopp, ca 5 st, trav, hoppa över en annan liten bom, galopp några steg, trav, travbommar, skritt osv.
Detta tog ett tag för Evve att förstå :-)
 
Efter det var det hopp på en linje.
Inga höga hinder, men där emot ett smalt hinder som andra hinder. Men det var inga bekymmer.
Jag skulle själv känna hur många steg vi skulle ha i mellan. Det blev lite olika. Ibland sex ibland 5, lite ojämna steg. Men tillslut så blev det alla fall 5 jämna steg. Det var det som passade bäst. Jag har en tendes att bromsa henne i landningen och därför blir det lite ojämt imellan.
Jag måste våga låta henne komma iväg efter hindret och sen istället bromsa upp om det skulle behövas.
 
Avslutade med att hoppa en bana några gånger.
1:a gången blev det förståss ett stopp på andra hindret. Men vi kom helt vingligt på det (var på en linje). Men hon hoppade direkt utan att sänka sen när jag bad om det.
Dom flesa hoppen var helt ok.
Bara det att jag tyckte det gick alldeles för fort. Men Frida säger det att hon behöver det tempot för att hoppa. Men man måste samtidigt vara försiktig så hon inte blir flack.
Men självklart ska hon kunna hoppa med förhållning också, men det är ett framtida övningsobjekt.
 
Evve var pigg som en lärka. Mestadels glad med en hel del fjönterier men även en del ninjakickar. Hon tål knappt inte att man rör henne.
 
Efteråt verkade och skodde Fridas kille henne.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0