Hoppelihopp

Hoppade lite här hemma idag. Idag tänkte jag att jag minsann skulle göra en vettig träning. Mamma kunde nämligen hjälpa mig med hindren om dom trillade eller flyttade på sig. Letade rätt på min tips om hoppningsbok från Hippson. Där fanns en bra övning som jag tänkte att jag skulle klara på egen hand. Det var en bomövning. Man skulle lägga ut tre bommar med 15 meters mellanrum. Krävs utrymma då ja, så då är åkern perfekt. Tog mina nya omålade bommar (så nu ligger dom ute o blir fuktiga så det dröjer ännu längre innan dom får färg på sig). Mellan dessa bommar skulle man komma i galopp. Man kunde börja med att ha först fem språng mellan varje och sen kunde man länga till fyra osv. Det var en svår övning för oss :-) Lyckades ändå rätt bra ibland. Men det blev ju inte rätt med sprången jämt, men jag var nöjd. Provade höja mittenbommen till ett hinder på slutet. Hon gick nästan bättre med galoppsprångsantalet då. Ska justera lite med avstånden med bommarna och fortsätta öva på detta flera gånger i veckan då det är väldigt nyttigt. Både för ryttare och häst. Jag lär mig bättre se avståndspunkterna osv. Sen så blev det en travbom ca 2,5 meter, kryss, ett galoppsprång och en oxer. Här fick jag (mamma) justera lite med avståndet mellan kryss och oxer. Men dryga 6 meter blev rätt bra. Får nog minska liiiite till nästa gång. Hon har rätt kort galopp och nådde inte riktigt fram. Det syns på en av bilderna här nedan. Hon var superduktig alla fall. Vägrade nån enstaka gång men det var helt och hållet mitt fel för vi kom inte så bra på hinderna. Hon hoppade alla fall 90-95 cm utan bekymmer.
Avslutade med ett litet lågt hinder. Så skönt att hon knappt överdriver hoppen längre! Hehe, mamma är ingen bra fotograf, trots hon går på fotoklubben och har gjort typ hela sitt liv ;-) Kram
 
Som sagt, bra fotograf ;-)
 
 
 
 
Ett sätt att ta sig över ett litet hinder.
 
 
Ska sätta krysset innan lite närmre nästa gång så kommer hon inte så långt ifrån. Tror jag............
 
Superhoppet igen ;-)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0