Det här med träning, kost, vila osv....

Tror min blogg börjar övergå i allt mer om mig än om Evve........ Kanske skulle återgå till min allra fösta blogg och skriva där om mig istället? 
Den finns ju kvar.. Skrivit där sen 2007. Kikade in där nu men där står ju en massa som har ändrats så totalt. Men det kan va kul att läsa fast en del ångrar man att man gjort!!!!!!!!
Skriver här ett tag till alla fall.
 
Jo det här med träning och allt vad det innebär.
 
Jag är i grunden är rätt lat människa eller bekvän rättare sagt. Gillar egentligen inte att göra jobbiga saker som man kan bli trött av.
Men man kan ju förändras...
 
Jag har alltid pendlat i vikt, upp och ner hit och dit. Eller ja, det har väl vatt så sen gymnasietiden, eller framför allt efter det.
När jag var yngre tänkte jag inte så mycket på det. Brydde mig ej.
Men sen har det som sagt gått upp och ner beroende på hur jag mått.
Tränat har jag väl inte gjort på riktigt förens 2007 eller 2008 då jag började springa.
Jag sprang och sprang och åt lite och gick ner i vikt.
Vägde ca 57-60 kg vilket är väldigt lite. 
Antagligen hade jag inga muskler..
Visste inget om kost, hur man skulle äta och sådant. Minns att jag bara åt en smörgås på morgonen och väntade till kvällen och åt då en minimal kvällsmat.
 
Sen har det pendlat. När jag mått dåligt har jag inte rört mig mer än nödvändigt och sedan ätit och ätit. Blir ledsen och äter ännu mer..
Går upp en massa i vikt och mår ännu dåligare för att sedan börja träna igen, få upp självförtroende och gå ner igen..
 
För drygt ett år sen började jag för första gången träna på gym.
Det fick mig att börja tänka i andra banor vad det gäller träning. Jag började förstå sambandet med kost och träning.
Men för ett år sen mådde jag inte så bra så det blev ingen ordning och reda med nånting.
Upp och ner upp och ner. Jag var psykiskt stressad och fixade inte mycket motgångar. Inga alls!!
 
För att göra en lång historia kort så tror jag att jag NU äntligen kommit fram till hur jag ska förhålla mig till min kropp.
Jag hoppas och tror det alla fall.
Med stöttning, hjälp och tips från folk så har jag insett vikten av hur mycket kosten spelar in för att man ska gå ner i vikt på ett skonsamt sätt!!
 
Jag försöker lära mig om vad jag ska äta för att orka, för att inte tappa i muskelmassa.
Det var när det nya gymmet öppnade och jag studerade hur folk tränade och hur dom såg ut och tänkte att det där ska jag med klara eller så där vill jag med se ut. Men hur ska jag göra?
 
Jag har haft mina dippar under den senare perioden med. Men har faktiskt lyckats träna ändå fast det kanske inte alltid gått + - 0 utan kanske lite + ibland, men jag har alla fall gett mig fast på att träna.
 
Men nu så när jag allt mer släppet det förflutna så känner jag att jag börjar må bra och har absolut inte samma känsla att jag måste äta äta äta och vräka i mig mat.
Nu fokuserar jag bara på ATT jag äter och VAD jag äter så jag orkar träna och att jag ska kunna bygga lagom stora och fina muskler.
Dom framträder, sakta men säkert.
Jag kan till och med urskilja lite magmuskler och det har jag aldrig kunnat innan.
 
Jag har inte gått ner så mycket i vikt. Jag har inte gjort nån startvikt eller så, men om jag jämför med vad jag vägde och gick ner där från 2007 och framåt å jag vägde så lite.
Men det rätt roliga är att jag letade fram ett par byxor från nån gång under tiden 2008/09 som jag inte fått på mig sen dess, passade mig nu. Det var jeans utan strech. 
Ja, dom sitter väldigt tajt, men dom går att knäppa och allt för mycket fläsk hänger inte över. Så det blev jag överlycklig för.
Jag har alltså lyckats att bränna fett och istället byggt muskler. Jag kommer nog aldrig väga 60 kg. Inte så länge jag vill ha muskler och det vill jag ha.
 
Detta året har jag även lärt mig en massa om gymträning, om muskelgrupper, olika träningsformer mm mm.
Jag lär mig hela tiden, hur jag ska träna, vilka muskelgrupper man bör kombinera och träna och hela fadderutten.
Detta gör mig mer taggad att träna.
 
Kombinerar gymmet med löpning varierat med intervaller på kortare rundor.
Har lite svårt att hitta vilodagar bara... 
 
Det är mycket mer som ska finslipas.
Om ett år kanske jag har ännu mer koll på allt det här med träning. Jag hoppas ju att detta håller i sig!!!
 
Är lite orolig för hösten att jag ska gå upp en massa igen om jag ska operera foten.
Funderar på om man skulle höra med en dietist om hur jag ska lägga upp det här med maten när jag inte får röra mig eller kommer kunna springa på ett bra tag efter det.
 
Oj oj det blev ett långt inlägg, men det fick tiden på jobbet att gå lite ;-)
 
Bjuder på en bild från Melby 2008. Gör den rätt liten av förklarliga själ, men här vägde jag mellan 57-60 kg och inte en muskel på kroppen. 
....Snygga ben har jag aldrig haft... Får se vad det blir av dem nu ;-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0