Svacka

Hej hej
 
Har inte pallat skriva så mycket nu den senaste tiden.
Evve har brunstat som bara den och varit nere i en svacka.
Hon har inte känts ett dugg bra att rida vid flera tillfällen. Ingen vilja framåt och stel och dan.
Så i måndags när jag skulle hoppträna hos Frida brast allt. Hon kunde knappt galopera. Eller det gick men hon var stel som attans särskillt i höger varv.
Jag fick lägga ner all energi på att försöka hålla hennes galopp samtidigt som jag koncentrerade mig på min sits och hur jag ska rida henne för att hon ska hamna i rätt position.
Inget lyckades kändes det som.
Sen när vi börja hoppa bjöd hon inte ett dugg. När vi vände mot ett hinder började hon trava. FIck ingen fart på henne alls!!!
 
Vi pratade lite efter om vad det kunde bero på. Hon var ju ren i gången men stel. Min nya träning med backar? Mycket i paddocken i Tosthult som är ganska mjuk på sina ställen?? Brunsten? Fällning? Ont??
Ja allt snurrade.
 
Hon tipsade och visade mig lite övningar att träna på. Som stretching för hennes bakben som hon hade allmänt svårt att flytta på denna dag och några andra dagar med.
 
Så i tisdags ledde jag henne i paddocken och flyttade henne för hand öppnor och lite sånt samt bara runt i en cirkel bara så hon trampade under sig med bakbenen.
Segt i högervarvet men hon fattade mot slutet. Höll inte på så länge.
 
Igår fick hon vila helt.
 
Idag då. Hade planerat in att rida, skritta och göra förflyttnignar så hon fick benen reält under sig för att stretcha ut riktigt.
Hoppade upp på henne och började gå. Kände redan då att det var annat svung i henne. Öronen var framåt igen och hon verkade pigg. 
FLyttade henne i båda sidorna och hon lyssnade.
Sökte sig neråt hyfsat bra i alla fall. Lättare att rida henne ordenligt i form med dressyrsadeln men hon lyssnade bra idag i alla fall!!!
Började trava och hon kändes fin. Även flyttningarna här gick ok även om dom inte var så granna så flyttade hon bakbenen under sig, det var det som var min tanke.
Fattade galopp och WEEEEE hon var näst intill som vanligt. Puh!!
Något som heller inte fungerade hos Frida var landningarna. Blev heltokiga. Dom har ju fungerat så bra sista tiden annars.
Då hon kändes bra idag så var min tanke att täesta lite hinder med.
Började då med en socker bit och hoppade den på volt i båda varven. Jo då, det gick bra. Landade i rätt galopper.
 
Sen hoppade vi en liten bana med låga hinder. Blev lite fel galopper men nu går det lätt att rätta till det (gick ej i måndags så bra dock) så det löste sig.
Hon bjöd fint på hinderna och var rikikgt pigg!
Ja det blev nånna tokiga skutt och det fotades förståss hej vilt men det var inte hennes fel utan hon hoppade lite tosigt för att rädda situtationen.
Jag har börjat försöka mig på det där med avståndsbedömning och det är inte alltid det blir rätt.... Men men.
Avslutade med att alla fall oxern låg på 80 på banan.
Allt kändes bra så på lördags blir det start.
Hade tänkt stryka annars.
 
Hej hopp

Kommentarer
Postat av: Daniela - Tävlingsryttare

Hej!
Har du haft en bra dag?

Kolla gärna in på min blogg om du får tid över, tror du kommer gilla den :)

2012-09-14 @ 11:57:30
URL: http://powerpony.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0