Hoppas, hoppas inte...

Jag har börjat så smått börjat ta itu med Evves j-kla hudproblem med ömhet och utslag.
Nu har det även börjat skavas bort päls vid skänkelläget och fom små krustorna går inte bort.
Det med att pälsen skavs av är inte ringorm som man kanske skulle misstänka, det vet jag hur det ser ut. Det är heller inga regnskollor.
Jag har provat ta bort överflödigt protein i maten, taigt bort den extra kalken hon fått mm.
Men detta var längesen nu och det borde blivit skillnad.
Så slog det mig i veckan.... TÄNK om hon har mask!!! Då kan pälsen och huden bli drabbad. Hon är ju i övrigt blank och fin och hon ser normal ut i hullet så jag tror ju inte hon har det.
Men för att vara på den säkra sidan avmaskade jag henne igår kväll.
Så nu har jag gjort en minihage till henne som jag kan gödlsa och hålla koll i i mint två ev. tre dagar.
På ett sätt hoppas jag att hon har mask för då kan det ju ha varit det som orsakat hennes känslighet.
Och självklart hoppas jag ju även att hon inte har det för det skulle ju vara för hemskt. Då är ju markerna nedsmittade...
Här är ju annars relativt parasitfria beten då det växlas mellan nöt och häst.
En häst har ju alltid mer eller mindra parasiter i kroppen dom blir ju aldrig fria från det, men det får ju inte ta överhanden!
SKulle det nu visa sig att hon inte har mask, ja då får jag helt enkelt ta och ringa och boka en tid hos nån veterinär som verkligen kan gå på djupet med detta. Hon är så sur och tvär så fort man rör henne samt dessa dumma krustor hon har.
Vill ha en helt slät och fi häst som tål att man rör vid dom utan att dom blir förbannade.

Jag ska alla fall ut och rida på henne en sävng idag. Det tål hon trots medlet i kroppen.
Lite roligare för henne att komma ut än att så dät i hagen och glo.
Får väl uppdatera lite senare om hur det gick.
Nu ska jag ducha av mig då jag varit ute och joggat samt tränat lite utfall och situps med hantlar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0