Första hoppträningen idag :-)

Idag åkte jag och Evve till Kyrkhult till min arbetskamrat som även red in Evve för exakt två år sen.
Hon skulle hålla lite hoppträning för oss.
Mina önskemål var inte att hoppa höga hinder, utan känna att jag kan kontrollera henne innan, efter och i mellan hinder UTAN att hon rusar då hon blir lite pigg av hoppning.
Började med uppvärming. Fick lite tips på hur min sits kan förbättras. (obs, hon klagade inte på ina hälar, dom har alltså blivit mycket bättre).
Jag viker mig gärna i sidan inåt, på så vis tar jag mer i innertygeln.
Hon tipsade om att jag skulle kika lite utåt vilket kändes helt avigt. Sen var det lite sjysteringar med framför allt ytterhandlederna.
Frida förklarade nog och bra varöfr det var så här, vad som kunde bli fel osv.
Fick galoppera fritt i båda varven så Frida fick se hur hon rörde sig.
Efter det började vi jobba lite på en åttvolt med bommar. Fyra (eller var det tre??) bommar i mitten och en varsin på ytterst på varje volt på kortsidan.
Först skulle jag trava nästan hela åttvolten och detta i FÄLTSITS. My god. Det var krabbigt i början. Jag ville gärna hålla i Evve lite för hårt.
Jag skulle sakta av vid dom ensamma bommarna på kortsidan och bara skritta över dem. Sen trav igen och över bommarna i mitten.
Tillslut hittade jag balansen så det gick bra. Frida trodde att jag gillade att träna benmusklerna ;-)
Sen var det dags för galopp på åttvolten. Exakt detta har jag tränat med Birgitta fast utan bommar.
Jag skulle galoppera över bommarna på kortsidan (vilket Evve gjorde bra, brukar hoppa över annars) och sen sakta av och trava över bommarna i mitten.
Hehe, Evve hittade på lite egna övningar till att börja med (gjorde hon i första övningen med innan hon fattade) och hon var svår att sakta av. Lyckades jag väl sakta ner henne var fattningen till den nya galoppen riktigt bra. Denna övning har jag ju kört här hemma med utan bommar och hon har stimmat som bara den.
Denna övningen gick rätt bra tillslut den med. Även denna i fältsits. Men det är lättare i galopp.
Sen körde vi lite bomövningar på en långsida. Två bomserier efter varandra på ca 17 meters avstånd. Började med trav, skritt några steg i mellan och sen trav över igen. Övningarna gick helt OK!
Dessa sattes sen upp till små kryss. Nu skulle vi galoppera över, sakta av till trav några steg, galopp och sen över det andra hindret.
Hehe, detta gick mindre bra.
Enligt Frida skulle jag INTE hoppa det andra hindret om jag inte fick ner henne i trav, men det var lättare sagt än gjort.
Men tillslut fungerade denna övning bra den också.
På samma långsida och samma hinder skulle jag tillslut även ta och prova (just för lydnadens och kontrollens skull) att hoppa första hindret, få ner henne i trav, lägga en större volt (nästan som mittvolt), fatta galopp när traven kändes lugn (fick rida på volten tills hon kändes lugn) och sen rida i en fin linje och hoppa det andra hindret i galopp.
Det tog några omgångar innan Evve förstod.
Det är precis sådant här både Evve och jag behöver öva på!
Supernöjd!
Inga bilder idag heller så jag bjuder väl på en bild från exakt samma ställe för två år sen....
Första uppsittningen någonsin (o det är Frida som såklart får äran)

Kommentarer
Postat av: Linnea

Tävling på bloggen! Vinn ett schabrak! :D



http://linneaphilipson.devote.se/blogs/17425649/bloggtaevling.htm#WriteComment

2012-02-29 @ 19:06:17
URL: http://linneaphilipson.devote.se
Postat av: Sara Carlsson

sv: nej det är inte ett GG, utan ett Treadstone! :)

2012-03-02 @ 23:22:16
URL: http://carlssonpataket.se
Postat av: Sara Carlsson

sv: det är lätt hänt, ingen fara :)

2012-03-02 @ 23:36:12
URL: http://carlssonpataket.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0