Vilket pass vi red idag!!!!!

Idag hade jag bestämt att rida ett dressyrpass med Evve i paddocken efter jag gjort alla mina ärenden i Älmhult.
 
Skrittade fram hysat länge innan jag samlade ihop tyglarna.
Det dröjde inte länge förens hon gick så jädra fint och avslappnat. Redan på uppvärmingen!! Lyssnade på alla tygeltag och skänkeltag jag bad om.
Höll sig i form i stort sett hela tiden utan att försöka komma undan. Lugnt och stadigt i låg form på bettet.
 
Började sen med lite övningar som att flytta lite på volten osv i båda varven. Fungerade utmärkt och hon behöll formen även när jag samlade upp henne mer.
 
Gjorde skänkelvigningar på diagonalen och det gick med bra, tappar formen här men håller sig koncentrerad på uppgiften.
 
Kör lite öppnor på trekvartslinjen, det som inte gick så bra sist med Birgitta, det gick jättebra. Fick nöta på några gånger, men hon var koncentrerad och försökte. Här var bekymret mest att hon inte var riktigkt framåt. Tappar formen lite här med MEN hon kändes nog ändå bättre än någonsin! 
Avslutade med lite galopp. JÄÄKLAR vad jag fick jobba med henne. Hon tyckte det var döjobbigt!!! Hon behöll nämligen formen bra här med och lugnt gick det och DET är inte lätt för en travhäst. Tipsa mig gärna om träning som stärker "galoppmusklerna" så ska vi träna det. Nu har vi tillgång till backar med. Ska träna båda galopperna långsamt upp för backarna. Om det är bra eller dåligt ver jag inte.
Ska forska lite om detta på nätet imorgon natt. Men som sagt, kom gärna med tips!
 
Ja, om detta var en engångsföretelse eller ej, det vet jag inte. Men glad var jag.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Jessica

Såna ridpass kan man leva länge på :) Ska klura ut några roliga styrkeövningar, att galoppera lugnt uppför backarna kan nog va bra men att trava uppför i lugn tempo är också en riktigt bra "muskelövning".
Att rygga några få steg i uppförsbacke är kanonbra, men man kan behöva någon som leder hästen de första gångerna för det är lite svårt att komma underfund med hur dom ska sätta benen :)

2012-08-27 @ 22:06:14
URL: http://www.nattstad.se/fr%C3%B6kenbrunett

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0