Evve väldigt busig idag på träningen

Idag var det dressyrträning för Birgitta i Tosthult.
Det blåste en del så jag valde att ha bommul i öronen och luva på Evve idag. Har ju börjat med det här hemma nu eftersom hon är helt på tårna när vi rider, på det dåliga sättet.
När vi kom fram gjorde jag i ordning henne och hoppade upp.
Skulle skritta fram innan vi skulle in på banan efter att Jessica (http://jjumping.blogg.se/) ridit klart.
Evve skrittade på som bara den längs vägen. Hon var pigg som bara den. Jag la till skänkeln lite gran för att flytta henne lite åt sidan. Det gillade hon inte och började busa. Hon kicka lite och gjorde sina släng hon har för sig med huvudet när hon busar.
När hon lugnat sig la jag handen på halsen och klappa henne, då börjar hon fjönta med huvudet igen. Hon ser rätt glad och nöjd ut, men hon ville nog gärna springa lite och hälst slänga av mig :-)
När vi sen kom in på ridbanan och skulle börja trava fram var det ju cirkus. Eller ja, Birgitta undrade om vi hade tränat cirkuskonster sen sist. Jag vet inte vad hon höll på med, men hon hade lite svårt att flytta sina ben i trav!!
Birgitta sa alla fall att hon är rätt rolig att titta på för hon ser väldigt glad ut :-)
Vi började med en övning där vi skulle rida på mittvolten. Där skulle vi göra lite mindre volter ute vid staketet och sen skulle vi ställa på fel håll på dom öppna sidorna. Tillslut lugnade Evve sig och skötte sig utmärkt. Hon gick mjukt och fint i låg form och kunde bibehålla den rätt bra!
Sen tränade vi lite öpppnor med lite olika ridvägar.
Avslutade med galopp. Då började hon med lite utfall innan hon föll in i en fin högergalopp till att börja med.
Birgitta var rätt rolig. Hon sa till mig att vi skulle fatta galopp utan att sparka ner henne eller något annat :-)
Det var kul att rida idag för hon var så mjuk och fin när hon väl var lugn och jag kunde sitta ner riktigt bra i sadeln utan att studsa rundor.
Detta berömde Birgitta också!
Däremot var det lite rörigt idag. Jag red ihop med en annan tjej och det var längesen jag red ihop med någon annan. Men det gick bra ändå.
Man får ju hoppas att Birgitta är ärlig när hon berömmer oss och att hon tycker det är roligt att se oss utvecklas.
Nästa vecka blir det nog hopptävling i Sölvesborg av alla ställen. På GRÄS! Har lånat gräsbrodd av Jessica som jag ska prova på henne då hon inte fått fäste med dom andra broddarna jag haft. Därför spänner hon sig.
Funderar på att hoppa två klasser. Hela 60 och 80 cm :-) Eller så tar jag bara 80 eftersom hon blir så trött av att kontrollera var hon har sina ben. Observera att jag tycker 80 cm är rätt högt ännu :-)
Nehe, läggdags kanske??
Så här såg det ut i morse när jag kikade ut...............................
Så här gosigt hade fårfamiljen som är ute det igår... Undrar vad dom tänkte och kände inatt när snön kom...
Sötnos :-)
Skallepär :-)
Mätta o trätta :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0