Bomövningar idag!

I eftermiddag lade jag ut travcavaletti. Fyra fötter st 40 verkade vara lagom avstånd :-)
La även fram en upphöjd markbom (ca 15 cm???) som jag skulle träna fatta galopp över.
Värmde upp henne och hon var rätt lugn och kändes fin. Lite sidvärtsrörelser i båda varven, lite volter tex.
Höll på tills hon kändes så mjuk som jag kunde få henne själv.
När hon kändes fin började vi på travbommarna. Hon travade lugnt och fint över (har varit lite si o så med det innan). Där imot ville hon iväg efter bommarna. Körde på, hon brukar bli bra efter några gånger vilket hon blev.
Bytte varv och körde samma sak där. Fick dock göra halt efter bommarna då hon blev lite het. Detta fungerade bra och hon fattade att hon inte skulle rusa.
Sedan kom vi till den lilla upphöjda bommen.
Tanken var här att hon ska komma i trav och fatta galopp över bommen.
Hon överhoppade sig dock rätt mycket dom första gångerna och var inte alls med på noterna. Men jag körde på och tillslut fattade hon att hon inte skulle hoppa som om bommen på 15 cm var ett hinder på 1 meter.
Dock var det kludd med galoppen. Landade i trav eller i fel galopp. Hon petade ner bommen, men jag lät den ligga. Testade att fatta galopp nu. Tillslut gick och det blev rätt galopp!
La upp bommen igen (hade lekarblock som "hållare") och nu blev det rätt galopp i detta varvet. Det tog sin tid men det blev ju bra tillslut.
Blev ungefär samma visa i andra varvet dock inte så mycket jättekliv. Däremot lanade hon mest i den galoppen vi tränade i andra varvet.. Så jag fick nöta att nu var det vänster som gällde.
Detta var min lilla läxa från Frida.
Evve kommer fatta bättre nästa gång vi gör detta!!
Hon blev rätt trött så vi gjorde inte så mycket mer. Detta var tillräckligt med hjärn och även lite kroppslig gymping för henne.
Bild från idag.
Evve och "97:an".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0